Snön gav rekordförsäljning

Snön gav rekordförsäljning

Publicerad

Förra året blev ett fantastiskt handelsår för sportbranschen. Omsättningen stannade på rekordhöga 19, 2 miljarder vilket var en ökning med 9,6 procent jämfört med 2008. Som bäst gick försäljningen under årets sista månad.

Vintervädret gav försäljningen i sportbranschen en ordentlig knuff under fjolårets sista månader. I december ökade försäljningen med sanslösa 23,2 procent jämfört med december 2008. Snön och kylan var välkommen, det visade konsumenterna med eftertryck.

- Det har varit sagolikt under slutet på året. I november ökade vi med 17-18 procent, i december över 20 procent och i januari låg vi på 15-20 procent. Hos oss är det framförallt längdåkning som det har varit efterfrågan på. Men vi har givetvis haft ökningar även på alpint, vinterkläder och vinterkängor också, säger Ulf Molander, inköpsansvarig hårt på Team Sportia.

Den stora efterfrågan har ställt stora krav på logistiken.

- Det har varit mycket stök och bök för att få fram prylar men jag tror att vi har lyckats ganska bra genom att samarbeta mellan butikerna. Men sen har vi också ett bra och tätt samarbete med leverantörerna, säger Ulf Molander.

Backcountry Equipment levererar bland annat långfärdskridskor och längdutrustning. Snön och kylan innebar jackpot för dem.

- Det har varit hysteriskt, jag kan inte använda något annat ord. Först hade vi väldigt bra försäljning på långfärdskridskor i december trots att det inte var någon is och längd har vi haft bra försäljning på hela hösten. Men sen när snön och kylan kom runt jul så brakade det loss ordentligt på längd, säger Sven-Gunnar Johansson.

I siffror uppskattar Sven-Gunnar Johansson att Backcountry Equipment ökade försäljningen med 150 procent under december.

- December var fantastiskt men sen fortsatte det även under januari. Det har bara fortsatt att tugga på, säger Sven-Gunnar Johansson.

Olof Andersson på Sportringen Vrigstad vittnar om samma scenario.

- Hela hösten har varit bra men framförallt julförsäljningen och mellandagarna fram till trettonhelgen blev mycket bra. Det har varit mycket vinterkonfektion och hårdvara som skridskor. Allt är sopslut, säger Olof Andersson.

Sötebrödsdagarna inleddes i oktober då försäljningen ökade med fantastiska 19,2 procent jämfört med samma månad 2008. En viss del av ökningen går att härleda till en svag oktobermånad 2008 då det globala finansiella läget var ytterst skakigt med höga räntor, varsel och en osäkerhet inför framtiden. Men framförallt var det kylan som drev på försäljningen.

Leverantören G.W Greiff med varumärket Tuxer blev en av vinnarna under kalla oktober.

- Vi har haft en fantastisk säsong. Vi har normalt välfyllda lager men förra året började det redan i oktober ta slut på dunjackor och dunparkas som vi traditionellt brukar ha fram till jul. Sedan i november blev det tryck även på skidset och softshell och allt tog i princip slut, säger Anders Granath på G. W Greiff.

I november blev försäljningsökningen i branschen försumbar och skrevs endast till knappt 1 procent jämfört med november 2008. Men i december tog det alltså fart igen och när året summeras är det ett fantastiskt handelsår som ligger bakom sportbranschen. Försäljningen ökade med 9,6 procent på årsbasis och sprängde 19-miljardersvallen. Av detaljhandelns alla branscher var det endast Systembolaget som visade upp en bättre omsättningsökning. Många branscher visade faktiskt upp ganska måttliga ökningar eller till och med tillbakagångar, 3,6 procents ökning för detaljhandeln som helhet. I det sammanhanget, plus faktumet att vi befinner oss i en lågkonjunktur, måste sportbranschens framgångar under 2009 betraktas som sensationella.

Av: Magnus Reithner

On
Off

0 kommentarer

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Cycleurope satsar på el

1 kommentar

Imponerad: Riktigt kul att någon vågar satsa på egen produktion på hemmaplan. Lättare att vara följsam på marknaden och även mer ekonomiskt! Hatten av för Cycleurope!!

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 11-2016

  • Sportfack 10-2016

  • Sportfack Golf Business 09-2016

  • Sportfack 09-2016

  • Sportfack 07/08-2016

  • Sportfack Bike Business 08-2016

  • Sportfack 06-2016