Sälj mer med psykologi

Den mentala biten blir allt viktigare för att nå sportsliga framgångar. Kan mental träning vara lika användbar i affärer?

Ni som följt Sportfack under året har märkt att det blivit en hel del golf för mig. Inte nog med att jag gillar att spela golf – jag gillar att läsa om allt som har med golf att göra med förhoppningen att det ska lyfta mitt spel till oanade höjder.

I våras läste jag en bok som heter Golfens psykologi av Fredrik Wetterstrand. Fredrik har en fast krönika i Golf Digest och han har framförallt fokuserat på den mentala och förberedande biten av golfspelet. Boken är lika mycket förvirrande som fantastisk. Förvirrande på så sätt att många tidigare tips åker all världens väg och att det tar tid för mig att ändra mina tankebanor. Det fantastiska med den är att Fredriks tips verkligen fungerar. Som att det är bättre att hela tiden variera träningen än att nöta samma sak till dess att händerna blöder och hjärnan går på sparlåga.

De absolut bästa tipsen är dock att för det första alltid vara glad och positiv ute på banan och för det andra att inte sätta upp några resultatmål.

Hur det än gick med det senaste slaget ska det vara positiva tankar om vädret, medspelarna, banan eller bara det faktum att det blev golf istället för något annat den här dagen. När jag började se golfrundan på det sättet kom de bra slagen allt oftare och jag spelade bättre golf än någonsin. Framförallt förstördes inte en runda av en dålig start.

Det andra tipset, att sätta upp mål som jag kan påverka istället för mål som handlar om att lyckas rent resultatmässigt, är ännu bättre. Mål kan till exempel vara att inför varje slag göra samma rutin eller att inför varje slag notera det som kan påverka slaget – bollens läge, vind, hårdhet på banan osv – och låta det påverka beslutet om hur nästa slag ska slås.

När jag som bäst höll på med dessa övningar slog det mig att allt detta gäller även för de som jobbar som säljare i butik eller som säljare hos en leverantör. Visst blir en säljare bättre om han eller hon hela tiden testar nya argument för att se vad som fungerar bäst istället för att mala på med samma visa kund efter kund. Anpassningsförmågan måste bli bättre och eftersom metoden kräver tankearbete hålls koncentrationen uppe.

Samma sak med att hela tiden se glädje i sitt jobb. Det måste vara lättare att få kontakt med kunden om stämningen är god, leendet är äkta och intresset finns från säljaren. Eller att det är lättare att komma fram till rätt produkt till kunden om säljaren först har lyssnat på kunden.

Det har forskats en hel del om den mentala biten inom idrott. Jag tror att den är lika viktig inom handel.

Vi hörs

Martin Willners