Kassar är Stadiums påse

Kassar är Stadiums påse

Publicerad

Det är de sista satsade kronorna i en kampanj som ger mest effekt. Därför tryckte Stadium i våras upp kassar som matchade deras annonser och stortavlor och fick tusentals med levande reklampelare.

Allt kan bli lite bättre. Till och med en plastkasse. När Lars-Johan Strand tillträdde som marknadschef på Stadium i våras funderade han på hur kedjan kunde bli lite personligare. Svaret blev att leka med plastkassen.

- Som nytillträdd har man alltid en smekmånad då man kan få igenom även lite udda idéer, säger Lars-Johan eller Lajjo som han kallar sig själv. Stadium har en intern marknadsavdelning med uppdraget att vara innovativ så vi satte oss ned och pratade hur vi kunde ta våra två stora vår- och sommarkampanjer ett steg till.

Sneaker Mania var den första stora kampanjen och den skulle gå både som annonser i morgontidningar över hela landet och på stortavlor i de större städerna. De diskuterade hur de kunde få kunderna att visa att de hade köpt sneakers på Stadium men insåg att de inte gärna kunde ge skorna direkt i handen till kunden. Då kom någon med idén att trycka upp en speciell plastkasse. Tio minuter senare hade de skissat fram ett förslag på datorn och bestämde sig för att köra vidare.

Resultatet blev en turkos plastkasse med ett par sneakers från Nike på ena sidan och ett par från Stadiums egna varumärke Warp på den andra. Skosnörena är placerade så att de vita bärhandtagen blir en förlängning av dem så att det ser ut som om kunden bär skorna i skosnörena. När kampanjen sjösattes i våras var det inte bara jag som reagerade på hur bra plastkassarna förstärkte den pågående kampanjen.

- Vi fick en hel del kommentarer från reklambranschen om att det var en bra idé, säger Lajjo, och ännu roligare är det att se när kassarna används av kunderna flera månader senare. Då vet vi att kunderna har gillat idén.

Kassarna tillverkades av Ekmans och i tillräcklig mängd för att räcka under kampanjtiden som varade 2-4 veckor. Alla butiker i Sverige, Danmark och Finland körde med kassarna och det gäller för alla Stadiums kampanjer att de ska vara landsomfattande. Det är på landsbasis som ett varumärke byggs enligt Lajjo.

Sett ur ett större perspektiv är plastkasseprojektet en del i Stadiums ambition att uppfattas som mer personligt och lite roligare.

- Stadium ska våga göra innovativa kampanjer, säger Lajjo. Vi kanske inte frälser alla, men vi kan säkert väcka en tanke, omvända en föråldrad syn på Stadium och upplevas som mer inbjudande. Ihop med vårt mantra ”Join the Movement” skall vi inspirera alla till ett aktivt liv.

Lajjo och hans team på Stadiums marknadsavdelning har många idéer på hur Stadium ska sticka ut och bli mer personligt. Det kommer säkert att bli nya kassar till höstens kampanjer men Lajjo tänker större än så.

- Stadium skall väcka folkhemmet, upplevas mer innovativa med större kreativitet. Vi kommer sätta upp rabattkort på toppen av Everest eller erbjudanden i elljuspåren - en fantastisk signal till att alla skall ha råd till ett aktivt liv och att Stadium finns där det finns någon form av aktivitet.

Vi fortsätter att prata om kampanjer och vad som gör visa lyckosamma. Lajjo menar att det är de sista kronorna som är de som ger mest effekt. Att spara in de sista kronorna på det där lilla extra gör att kampanjen inte blir det lilla extra. I fallet med plastkassarna innebar det ingen större merkostnad att trycka upp kampanjkassar eftersom kassarna ändå skulle produceras. Till en liten kostnad fick de några hundratusen levande reklampelare över hela landet som visade upp var de hade köpt sina sneakers.

Som sagt, allt kan bli lite bättre. Till och med en plastkasse.

Av: Martin Willners

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport har stoppat blödningen

1 kommentar

Fredrik: Intersport har mer problem än att de blöder De har tappat själen också De som blöder mest är Stockholm som gör att övriga sverige måste rädda stockholm

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842