När bara det bästa duger

Lågt pris är inte alltid ett säljargument. Jag betalar gärna lite mer om jag vet att jag får rätt produkt och stöttar gärna en bra butik.

Om jag ska köpa något jag verkligen vill ha så vill jag ha det bästa, Nej, kanske inte det bästa men något som är så bra att jag aldrig behöver skylla på prylarna. Saker som jag bryr mig mindre om, som till exempel bil, stereo, vinterskor eller solglasögon, kan vara snudd på vad som helst bara det är snyggt och gör sin uppgift hyfsat bra och har ett vettigt pris.

När det handlar om saker som jag bryr mg om – skidor, snowboards, golfprylar, kameror och datorer – är jag desto petigare. Det ska vara riktigt bra prylar som passar just mig och det jag vill ha ut av dem. Priset är snudd på ointressant och när jag köpte min senaste kamera – en Nikon D300 – valde jag butiken Kameradoktorn trots att de var några hundralappar dyrare än konkurrenterna. Jag ville handla av någon som kan kameror och som kan hjälpa mig med service om något skulle strula och jag finner en vis tillfredställelse i att stötta kunskapsbutiker.

Självklart vill jag inte betala onödigt mycket pengar för allt, men några hundralappar då och då är det värt för att stötta butiker som kan sin sak. Därför kan det kännas otroligt frustrerande när någon i en butik direkt slussar mig till det billigaste alternativet. Jag vill ha en bra upplevelse av det jag handlar och gäller det till exempel golfklubbor som jag kommer att använda flitigt i kanske åtta års tid blir merkostnaden för ett dyrt, men rätt, set klubbor marginell utslaget per runda.

Därför är det så skönt att komma in i en butik som tar reda på mitt behov och inte frågar efter min budget det första de gör. Jag köpte årets löparskor på Runners Store i Stockholm och blev behandlad exemplariskt och hade faktiskt ingen aning om vad skorna kostade förrän tjejen slog in dem i kassan.

I detta nummer har vi agerat Secret Shoppers i Karlstad. En av sakerna vi studerade den här gången var om, och i så fall hur snabbt, frågan om prisklass kom upp. Jag är helt säker på att det bästa är att utgå från kundens behov och ta fram några alternativ som möter dem. Alternativen får gärna ligga i olika prisklasser så att jag som kund får avgöra vad jag vill lägga på produkten men det ska inte vara en av de första frågorna som ställs för att hitta lämplig produkt.

Om kunden bryr sig om priset talar hon om det själv. Du som expedit ska först och främst se till att hon får rätt produkt och argumentera för den. När jag bryr mig vill jag bara ha det bästa.

Vi hörs

Martin Willners