Inte bara en kniv

Inte bara en kniv

Publicerad

Den har reparerat farkoster i rymden, amputerat ben i Uganda och blivit symbol för en hel nation. Den schweiziska arméknivens moder, Victorinox, fyller 125 år.

Som sista desperat utväg hade narkosläkaren Ed Sanders slagit den gamle mannen hårt i ryggen. Det hade inte hjälpt. Mannen andades fortfarande inte och hans ansikte hade börjat få färgen av ett par blå jeans. I fyra minuter hade han varit livlös, med någonting fast i hans luftvägar.

Det var den 28 maj 1990, strax efter lunch och halvvägs till San Antonio, Texas. Flygplanet låg på 10.000 meters höjd och Sanders och hans kollega Charles Plotkin var de enda läkarna ombord.

Tiden började rinna ut. De var tvungna att öppna den gamle mannens strupe. ”Har någon en kniv?”, ropade Ed och någon räckte honom en plastkniv från en lunchlåda. Uppgivet slängde han kniven på golvet och skrek: ”Nej, jag menar en riktig kniv!”. Den här gången lade någon en schweizisk armékniv i hans hand.

”Öppna den åt mig, ge mig det stora bladet, tack”, sa Ed. Det fanns inte tid för någon sterilisering. Om mannen överlevde med en infektion hade de gjort ett strålande jobb. ”Håll honom still”, sa han till sin kollega och riktade spetsen strax under den gamle mannens struphuvud...

På 1800-talet badade inte Schweiz i bankkontor av blänkande marmor. Det var istället ett av Europas fattigaste länder. Knivsmeden Karl Elsener vägrade acceptera de dåliga tiderna och 1884 startade han sin egen verkstad hemma i byn Ibach-Schwyz. Något år senare grundade han det schweiziska knivsmedsförbundet med målet att förse armén med knivar - vilket de också gjorde 1891.

Några år senare var Elsener helt barskrapad. Konkurrens från massproducerande fabriker i tyska Solingen sänkte hans affärer och kontraktet med armén försvann snabbare än en gevärskula. Ett stort lån från några släktingar gjorde det dock möjligt för honom att fortsätta och 1897 registrerade han ”Officer’s and Sports Knife” - en lättare kniv med sex verktyg istället för den tidigare som hade två.

Trots namnet hade han inget kontrakt med armén, men den nya kniven blev en sådan succé att många soldater köpte den ändå, privat. Denna vägran att ge upp blev starten på 125 år med ett av världens starkaste varumärken, den röda skölden med det vita korset - Victorinox. Namnet är en kombination av grundarens mors namn, Victoria, och namnet för rostfritt stål, inox. I år fyller företaget alltså 125 år och är fortfarande en familjeangelägenhet. Tio procent av aktierna ligger i vd Carl Elsener Jr:s och den övriga familjens portföljer medan resten ägs av Victorinox-stiftelsen.

Den schweiziska armékniven är en institution. Astronauter har använt den när de bordat rymdstationer, amerikanska presidenter har burit den i sina fickor och Fidel Castro har med största sannolikhet kapat minst en cigarr med multiverktygets stora knivblad.

Och den 28 maj 1990 körde alltså Ed Sanders en schweizisk armékniv in i halsen på en 89-årig man som låg på golvet i en trång flygplanskorridor. En provisorisk så kallad traketomi för att öppna luftvägarna. Han lyckades trycka ut en halvtuggad köttbit, använda höljet till en stiftpenna som luftrör och stoppa blodflödet tills planet landade. Den gamle mannen överlevde.

Historien är bara en av många där en schweizisk armékniv agerat hjälte. En historia berättar till exempel om den kanadensiske läkaren John Ross i Uganda som bestals på sin kirurgsåg och lyckades utföra sex amputeringar med den lilla sågen på en schweizisk armékniv. En annan om Helmut Knosp från Freiburg som kraschade sitt sportplan i franska vogeserna. Hans tre medpassagerare dog omedelbart men Helmut lyckades skära sig loss ur det brinnande vraket med sin armékniv, först från sätet och sedan genom plasttätningen runt ett fönster som han sedan kunde pressa sig ut igenom. Han överlevde med några brutna ben och döpte sin kniv till ”Min livräddare”.

Chris Jamieson från Urenui på Nya Zeeland gjorde någonting liknande, fastän för någon annan. I april 1997 såg han en skåpbil som körde av vägen ner i Awakinofloden. Instinktivt dök han efter. Det var en familj på fem personer och i baksätet satt två barn fast i sina bilbälten. Han skar loss dem med sin...ja ni kan kanske gissa det vid det här laget.

Idag sitter Victorinox-logon på fler produkter än knivar, bland annat på klockor, väskor, parfymer och minimalistiskt designade plagg med outdoorkänsla. Alla med fokus på ”vår tids moderna, urbana nomader” som det står i Victorinox programförklaring. En förklaring där de avslutar med ett citat från en okänd amerikansk kund som beskriver den berömda fickkniven:

”A friend. Not just a knife.”

Av: Robert Långström

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206