Doldis är mästare på lönsamhet

I år heter kungen av lönsamhet Wänerstedt. Det västgötska familjeföretaget dundrar in på topp-25 och vinner kategorin Lönsamhet. Knappt kända ens på sin egen ort ger de blygsamheten ett ansikte.

Som nykomling in på listan i Årets Leverantör är en 24:e plats med totalt 24,6 poäng en fin placering. En förstaplacering, med 4,3 poäng i kategorin som många suktar efter att vinna – Lönsamhet – slår dock något högre. Wänerstedt är doldisarna som med hårt arbete och sympatisk inställning tagit lönsamheten till en helt ny nivå. Hemligheten? Otroligt höga marginaler.

– Vår idé redan från början var att handlarna skulle ha så höga marginaler som möjligt, säger vd Rolf Wänerstedt.

Wänerstedt drivs av bröderna Rolf och Stig Wänerstedt sedan år 2000 då de tog över firman av pappa Rune. Det företag som i år spränger 200-miljonersvallen började en gång som en liten, då också familjedriven, järnhandel i Götene. Sportvaror med konfektion och skidor var där den del av verksamheten som kom att växa sig betydligt större. År 1992 övergick järnhandeln till en grossistfirma och har nu växt vidare med egen produktion och export utomlands.

Den stora anledningen till den heta placeringen stavas 2117 of Sweden. Varumärket som Wänerstedt själva producerar, skapades för tre år sedan när konfektionsvarumärkena i det lägre prissegmentet, True North och Oxide, behövde en lite exklusivare kusin. En ren vinstidé.

– När vi började sa vi till varandra att det ju faktiskt kunde bli en flopp. Men vi ville se om varorna skulle går ur butik, säger Rolf något blygsamt.

Idén gick i lås. Anledningen var också att kunna separera två säljkårer för att satsa på skidor, pjäxor och stavar i den ena, i kombination med 2117.

Doldis är mästare på lönsamhet

– Med 2117 har vi velat efterlikna de exklusiva märkena lite mer. Varför ska kläderna behöva se billiga ut även om de är billiga i pris? Att få kläderna att se bra ut blir inte dyrare i produktion, poängterar Rolf.

Att Wänerstedt vunnit Lönsamhet i såväl Årets Leverantör Sport som Årets Leverantör Golf, där de vann med smått otroliga 4,8 poäng, visar att 2117 blev allt annat än en flopp. Rolf berättar att de genom att ta fram varor på landsbygden i Kina till rätt priser och kan leverera utan mellanhänder har möjlighet att sätta fyra gånger högre cirkapriser än inköpspriserna. Priser som ändå är attraktiva för kund.

– Skulle vi sätta utpriser som egentligen är tillräckliga innebär det alldeles för billiga priser. Butikskunderna skulle då inte tro att plaggen är tillräckligt bra. Våra grejer är för bra för det, lägger Rolf till.

Faktum är dock att kläder från True North och Oxide säljer betydligt mer och har ett större sortiment än den unga kusinen. Där står prissättningen helt fri utan rekommendationer vilket vanligen innebär lägre utpriser.

Hur kan då den lilla järnhandeln ha växt till den verksamhet den är idag, med allt mer ökande efterfrågan? Hårt arbete och mängder av butiksbesök av en prestigelös säljarkår är svaret enligt Rolf själv. Att kunderna gillar priset i kombination med produkternas design och funktionalitet är också något som är säkert. Kunderna trivs också med företagets okomplicerade sätt att arbeta.

Vid sidan av de redan nämnda varumärkena består en stor del av produktionen av varumärken till andra grossister och företag. Om detta är Rolf något förtegen men nämner något om att det varje dag rullar in minst en stor container med kläder från Kina som ska slussas vidare.

Förutom toppoängen i Lönsamhet uppnår de väl ansedda 3,8 poäng i Reklamationer, vilket överraskar Rolf positivt.

– Reklamationer är lika viktiga som försäljningen. En missnöjd butik tappar man, så det gäller att behandla andra på samma sätt som man själv skulle vilja bli behandlad, säger han.

Service och Leveranser hör till två kategorier som företaget kämpar för att bli bättre på, även om resultatet på 3,6 respektive 3,3 poäng inte på något sätt är att skämmas för. Fler anställda och större lager kompletteras efter hand.

– Om man ökar så mycket som vi gjort så kan det vara svårt att hänga med. Vi försöker att förbättra oss hela tiden, säger Rolf.

De 3,0 poängen i Säljstöd är klart godkänt enligt herr Wänerstedt, eftersom säljstödet enligt honom själv i princip är obefintligt, så när som på hemsida och kommande butiksskyltningsmaterial.

Doldisarna som inte ens är välkända på sin egen ort är inte de som står och basunerar ut sin egen förträfflighet. Även om de skulle kunna. Med export till såväl Norden som Europa som uppgår till 20 miljoner och en flödande kundökning har de all anledning att slå sig för bröstet. Men Rolf är allt annat än mallig.

– Vi känner oss inte så stora utan fortfarande som lilla familjeföretaget. Det hör nog ihop med våra personligheter, tillägger han ödmjukt men ändå säkert.

Doldis är mästare på lönsamhet Doldis är mästare på lönsamhet Doldis är mästare på lönsamhet

Doldis är mästare på lönsamhet Doldis är mästare på lönsamhet