Bänknötande chefsämnen

Bänknötande chefsämnen

Publicerad

Kunskap säljer, både bland outdoormullar och vasaloppsåkare! Därför trimmar Borås Textilhögskola sina butikschefselever i allt från affärstänkande till smarta textiler. Det borde passa sportbranschen när de rekryterar framtidens chefer.

- Jag jobbar extra på Team Sportia så där brukar jag läsa Sportfack. Den och Habit är de viktigaste tidningarna för oss, säger Linda Olsson som studerar ”Butikschefsutbildning med inriktning mot textil och mode” i Borås.

Hon och kurskamraten Ellinor Ahlén berättar att föreläsaren och modedesignern Charlotta Schill sa till dem att de skulle vässa armbågarna, marknadsföra sig själva och ta för sig.

- Charlotta sa att vi inte skulle sitta passiva och låta andra ta initiativet, säger Ellinor Ahlén.

Sagt och gjort. De sände ett mejl till bland annat Sportfacks redaktion. Det lät så här: ”Vi är två tjejer från Textilhögskolan i Borås som skulle vilja göra er och era läsare uppmärksamma på vår utbildning. Just nu känner vi att utbildningen är okänd för våra framtida arbetsgivare! Idag ligger fokus på framgångsrika svenska designers, men det behövs kvalificerad personal inom fler led i den textila värdekedjan.”

Den här artikeln är alltså ett resultat av en PR-aktivitet från studenterna i Borås. De hoppas att läsarna ska tänka ”den här personen har ju en textil grundutbildning” och vikta den tyngre än traditionella butikschefsutbildningar.

Bild 331334

Bruno Sjöberg är utbildningsledare för butikschefsprogrammet Textil & Mode. Han konstaterar att butikschefer utbildas från norr till söder, men att Textilhögskolans studenter kan addera en unik kompetens genom de 45 poängen textil som ingår i programmet. Själva utbildningen satte Textilhögskolan ihop efter att diskuterat behovet av butikschefer med textilkompetens med allt från Stadium till Hemtex.

Textilhögskolan i Borås har prickat mitt i prick med sin butikschefsutbildning. Utbildningen har endast två år på nacken men har till hösten lockat 500 personer att söka in till de 48 utbildningsplatserna. Det är fyra högenergiska förstaårsstudenter Sportfack möter i mitten av maj. Det är Linda Olsson, Ellinor Ahlén, Annie Månsson och Jimmy Pettersson. Resten av de 48 förstaårsstudenterna fortsätter att redovisa sina grupparbeten inne i klassrummet.

De fyra är nöjda med utbildningen och föreläsarna, speciellt att föreläsarna öser ur sig sina nischade branschkunskaper. De fyra talar ”textillingo” och droppar ord som elastan, modal och regenatfibrer och säger meningar som ”undrar varför Helly Hansen har polypropylen i sina underställ medan Craft har polyester i sina?”

En annan viktig kunskapskälla är materialforskningen på högskolan. Den är starkt inriktad på smarta textiler och forskarnas kunskaper spiller givetvis över på eleverna eftersom dessa även arbetar som lärare.

Bild 331335
- Det händer mycket på materialsidan och med tyger som ger komfort, speciellt inom sportbranschen, konstaterar Bruno Sjöberg.

- Vi får inte glömma bort att textil och mode inte bara är kläder. Jag ska arbeta på Ikea i sommar och även hemtextil ingår i vår utbildning, säger Ellinor Ahlén.

De fyra är även överens om att kunden alltid har rätt till korrekta svar. Rätt svar är angeläget i sportbranschen där ”tech” är ett mycket vanligt suffix. Att kunna svara rätt på pålästa kunders frågor om olika materials beteende kan många gånger vara skillnaden mellan sälj och bad will.

För att eleverna ska ha chans att förkovra sig i verkliga livet ser skolan till att hålla fredagarna föreläsningsfria så att de som vill kan skaffa sig ett extrajobb.

Linda Olsson är en av dessa. Hon arbetar extra på Team Sportia i Borås och förklarar att en av insikterna hon tagit med sig dit från skolan är den om hur viktig marknadsföring är för en butik. En annan viktig lärdom är förståelsen för hur lång väg det är för en produkt att gå från idé till butikshyllan. Studenterna gillar det de läser på sin utbildning eller som Ellinor säger:

- Jag har blivit helt miljöskadad. Jag går runt i butikerna och läser på klädetiketterna. Sedan ringer mina kompisar och frågar till exempel om det är bra med modalt tyg i kläderna när de ska träna. Jag avråder dem eftersom modal suger upp fukt ungefär som bomull, säger Ellinor.

Ellinor har känslan för outdoor-kläder i blodet: dels red hon mycket som ung, dels har hon jobbat två säsonger i Åre. Textilhögskolans lokaler i Borås är genomsyrad av mode, design och färger. Under rundvandringen i sexvåningshuset passeras stora industrivävsalar där textilgarn lyser i regnbågens alla färger. Utanför klassrummen står skyltdockor modedressade och omgärdade av de temabilder som ligger bakom designen. Utbildningen är bred och ger eleverna mer än butikschefskunskaper.

Bruno konstaterar att det givetvis är svårt för en nybakad student att direkt ta över en butik. Men att efter att ha jobbat i en butik samt lärt sig sortiment och den kultur som präglar företaget så har eleverna grundkunskapen som krävs för att ta över rodret.

- När våra elever lämnar skolan ska de kunna svara på i princip vilken fråga än kunden har. De ska också kunna förmedla sina kunskaper till dem som arbetar i butik, säger Bruno Sjöberg.

Av: Tore Tobiasson

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842