Bänknötande chefsämnen

Kunskap säljer, både bland outdoormullar och vasaloppsåkare! Därför trimmar Borås Textilhögskola sina butikschefselever i allt från affärstänkande till smarta textiler. Det borde passa sportbranschen när de rekryterar framtidens chefer.

– Jag jobbar extra på Team Sportia så där brukar jag läsa Sportfack. Den och Habit är de viktigaste tidningarna för oss, säger Linda Olsson som studerar ”Butikschefsutbildning med inriktning mot textil och mode” i Borås.

Hon och kurskamraten Ellinor Ahlén berättar att föreläsaren och modedesignern Charlotta Schill sa till dem att de skulle vässa armbågarna, marknadsföra sig själva och ta för sig.

– Charlotta sa att vi inte skulle sitta passiva och låta andra ta initiativet, säger Ellinor Ahlén.

Sagt och gjort. De sände ett mejl till bland annat Sportfacks redaktion. Det lät så här: ”Vi är två tjejer från Textilhögskolan i Borås som skulle vilja göra er och era läsare uppmärksamma på vår utbildning. Just nu känner vi att utbildningen är okänd för våra framtida arbetsgivare! Idag ligger fokus på framgångsrika svenska designers, men det behövs kvalificerad personal inom fler led i den textila värdekedjan.”

Den här artikeln är alltså ett resultat av en PR-aktivitet från studenterna i Borås. De hoppas att läsarna ska tänka ”den här personen har ju en textil grundutbildning” och vikta den tyngre än traditionella butikschefsutbildningar.

Bänknötande chefsämnen

Bruno Sjöberg är utbildningsledare för butikschefsprogrammet Textil & Mode. Han konstaterar att butikschefer utbildas från norr till söder, men att Textilhögskolans studenter kan addera en unik kompetens genom de 45 poängen textil som ingår i programmet. Själva utbildningen satte Textilhögskolan ihop efter att diskuterat behovet av butikschefer med textilkompetens med allt från Stadium till Hemtex.

Textilhögskolan i Borås har prickat mitt i prick med sin butikschefsutbildning. Utbildningen har endast två år på nacken men har till hösten lockat 500 personer att söka in till de 48 utbildningsplatserna. Det är fyra högenergiska förstaårsstudenter Sportfack möter i mitten av maj. Det är Linda Olsson, Ellinor Ahlén, Annie Månsson och Jimmy Pettersson. Resten av de 48 förstaårsstudenterna fortsätter att redovisa sina grupparbeten inne i klassrummet.

De fyra är nöjda med utbildningen och föreläsarna, speciellt att föreläsarna öser ur sig sina nischade branschkunskaper. De fyra talar ”textillingo” och droppar ord som elastan, modal och regenatfibrer och säger meningar som ”undrar varför Helly Hansen har polypropylen i sina underställ medan Craft har polyester i sina?”

En annan viktig kunskapskälla är materialforskningen på högskolan. Den är starkt inriktad på smarta textiler och forskarnas kunskaper spiller givetvis över på eleverna eftersom dessa även arbetar som lärare.

Bänknötande chefsämnen

– Det händer mycket på materialsidan och med tyger som ger komfort, speciellt inom sportbranschen, konstaterar Bruno Sjöberg.

– Vi får inte glömma bort att textil och mode inte bara är kläder. Jag ska arbeta på Ikea i sommar och även hemtextil ingår i vår utbildning, säger Ellinor Ahlén.

De fyra är även överens om att kunden alltid har rätt till korrekta svar. Rätt svar är angeläget i sportbranschen där ”tech” är ett mycket vanligt suffix. Att kunna svara rätt på pålästa kunders frågor om olika materials beteende kan många gånger vara skillnaden mellan sälj och bad will.

För att eleverna ska ha chans att förkovra sig i verkliga livet ser skolan till att hålla fredagarna föreläsningsfria så att de som vill kan skaffa sig ett extrajobb.

Linda Olsson är en av dessa. Hon arbetar extra på Team Sportia i Borås och förklarar att en av insikterna hon tagit med sig dit från skolan är den om hur viktig marknadsföring är för en butik. En annan viktig lärdom är förståelsen för hur lång väg det är för en produkt att gå från idé till butikshyllan. Studenterna gillar det de läser på sin utbildning eller som Ellinor säger:

– Jag har blivit helt miljöskadad. Jag går runt i butikerna och läser på klädetiketterna. Sedan ringer mina kompisar och frågar till exempel om det är bra med modalt tyg i kläderna när de ska träna. Jag avråder dem eftersom modal suger upp fukt ungefär som bomull, säger Ellinor.

Ellinor har känslan för outdoor-kläder i blodet: dels red hon mycket som ung, dels har hon jobbat två säsonger i Åre. Textilhögskolans lokaler i Borås är genomsyrad av mode, design och färger. Under rundvandringen i sexvåningshuset passeras stora industrivävsalar där textilgarn lyser i regnbågens alla färger. Utanför klassrummen står skyltdockor modedressade och omgärdade av de temabilder som ligger bakom designen. Utbildningen är bred och ger eleverna mer än butikschefskunskaper.

Bruno konstaterar att det givetvis är svårt för en nybakad student att direkt ta över en butik. Men att efter att ha jobbat i en butik samt lärt sig sortiment och den kultur som präglar företaget så har eleverna grundkunskapen som krävs för att ta över rodret.

– När våra elever lämnar skolan ska de kunna svara på i princip vilken fråga än kunden har. De ska också kunna förmedla sina kunskaper till dem som arbetar i butik, säger Bruno Sjöberg.

Av: Tore Tobiasson

Bänknötande chefsämnen Bänknötande chefsämnen Bänknötande chefsämnen

Bänknötande chefsämnen Bänknötande chefsämnen