Gör EM till en fest

Den 10 juni kommer stämningen i Sverige att vara så tät att den går att äta med sked. Klockan 20.45 är det avspark i matchen Sverige-Grekland. Sverige mot regerande europamästarna. Zlatan mot Nikopolidis. Brunsås mot tzatziki. Brännvin mot ouzo.

Räkna med att mediaintresset för fotboll kommer att slå alla tidigare rekord och det kommer att börja redan ett par veckor innan EM drar igång. Fotbolls-EM är ett gyllene tillfälle för er att visa att just er butik är bäst i stan på fotboll. Äh, varför vara blygsamma – bäst i stan på sport.

Det absolut bästa sättet att visa att er butik brinner för sport är att visa att ni gör det. Passiva annonser i lokaltidningen med extrapris på svenska landslagströjan är inte rätt väg att gå. Satsa i stället på små evenemang i butiken och gör hela butiken till en orgie i fotboll.

Självklart ska alla skyltfönster i butiken skyltas med fotboll under hela juni och lika självklart ska personalen gå runt i matchtröjor under hela slutspelet. Svenska tröjor som bas men de dagar då Italien, Tyskland, Portugal eller någon annan av favoriterna spelar kan lika gärna de tröjorna vara på. Det gäller att visa att ni vet vad som är på gång varje dag.

Har ni butiksläge intill ett torg eller en park eller om det är någon stadsfest på gång under slutspelet ska ni ordna fotbollstävlingar. Straffskjutning på den lokala storklubbens målvakt eller mätning med radar om vem som skjuter hårdast. Eller varför inte en tävling i vem som kan sparka en boll högst? Det banala och oväntade lockar ofta mer folk än tävlingar som är krävande.

Rabatter lockar folk till butiken, men det ska inte vara en generell rabatt under juni. Det ska vara rabatter som beror på kundernas eller svenska lagets prestation. Ni kan bjuda på fem procent rabatt för varje mål som Sverige gör i en match, eller tio procent på alla Nikeprylar för varje Zlatanmål. Lyckas Sverige gå vidare från gruppspelet kan ni fira det med 20 procent på allt i butiken under en timmes tid dagen efter. Det viktiga är att det är aktuellt och under en begränsad tid så att kunderna känner sig tvungna att gå till just er butik just den dagen.

Det går också att dela ut rabatter till enskilda kunder. Ett sätt är att alla som klarar att jonglera med bollen lika många gånger som de är år gamla kan få en viss rabatt på en vara. Det gör att barn har lika stor chans som vuxna. Ett annat sätt kan vara att en natt gå ut och gömma 100 fotbollar runt om i stan med ett meddelande att alla som hittar en boll får köpa valfri vara till halva priset. Bollen får de dessutom behålla. Detta är en aktivitet som lokaltidningen säkert skulle nappa på och göra ett reportage om och ni får uttala er om varför ni gjorde det här och alla får reda på att ni är kungen av sport i stan.

Ett annat bra sätt att dra nytta av fotbolls-EM är att samarbeta med andra som vill göra samma sak. En kör hörs alltid mer än en solist.

Många restauranger kommer att visa matcherna på storbilds-TV och ni kanske kan få dela ut erbjudanden till alla gästerna. Det finns också ett gäng officiella partners till EM – Adidas, Canon, Carlsberg, Castrol, Coca-Cola, Continental, Kia, Hyundai, JVC, Mastercard och McDonalds – och många av dessa kommer att köra lokala evenemang. Prata med dessa och ni kan tillsammans göra större och bättre evenemang som båda vinner på.

Sammanfattningen är att det gäller att vara aktiv under fotbolls-EM. Antagligen kommer ni att öka försäljningen bara för att det kommer att snackas fotboll precis överallt under juni månad, men om ni anstränger er och hittar på en massa småsaker kommer ni att plocka marknadsandelar som kommer att sitta kvar långt efter det att domaren har blåst av finalen den 29 juni. e

Faktaruta

SÅ DRAR DU NYTTA AV EM I DIN BUTIK ” Fyll alla skyltfönster med fotboll. ” Klä personalen i matchtröjor. ” Locka med roliga rabatter. ” Förakta inte det banala – småtävlingar fungerar bra. ” Liera er med VM:s officiella partners. ” Samarbeta med en restaurang som visar matcher på storbilds-TV.