Sportakademin running – clinic de luxe

Det är inte bara Hollywood som kan göra uppföljare. Sportakademin Skidor har fått sällskap av Sportakademin Running. Under en heldag har butikspersonal fått ta del av en clinic de luxe om löparutrustning.

När Sportfack skrev om Sportakademin Skidor i början av förra året avslutades texten med en gissning om att arrangemanget skulle kopieras till andra segment. Den slog in. Under februari och mars besökte åtta leverantörer sju olika orter från norr till söder under Sportakademin Running. Syftet bakom turnén var att utbilda butikspersonal i produktnyheter och trender inom löparskor-, konfektion och tillbehör.

– Det här är ett sätt att samordna leverantörernas ansträngningar när det gäller clinics och göra det enklare. Dels blir det inte lika mycket spring i butikerna, dels höjs nivån tack vare att leverantörerna har tagit in externa föreläsare som kan inspirera personalen, säger Klas Elm, vd Svenskt Sportforum som varit med och arrangerat Sportakademin Running.

Sportakademin running - clinic de luxe

I Stockholm började första* akademidagen med en föreläsning om svensk löpning i allmänhet. Föredragshållare var Jojje Karlsson från tidningen Runner’s World och han berättade bland annat att löpningen i Sverige är hetare än någonsin. Över 1,2 miljoner svenskar ägnar sig löpning minst en gång i månaden.

Jojje hade fler intressanta siffror att dela med sig till de drygt 80 deltagarna. Enligt en undersökning som Runner’s World genomfört är det inte i första hand priset som avgör var en löpare köper sina skor, tvärtom faktiskt. Femtiotvå procent av de tillfrågade rankade kunskap/service som mest avgörande, 24 procent utbud medan endast 10 procent lät priset avgöra var de handlade sina skor. Perfekt försäljningsläge för en butik med bra utbildad personal med andra ord.

Efter den inledande föreläsningen bjöds deltagarna på en fördjupad lektion om hur en löparsko är uppbyggd innan det var dags att ta sig till utställarhallen och leverantörernas montrar. Där delades sällskapet upp i grupper som vid respektive monter fick ta del av leverantörernas produktnyheter. Eftermiddagen hade en liknande agenda. Föreläsningar om produkter (konfektion och tillbehör) och träning och kostråd följdes av ytterligare besök i leverantörernas montrar.

Stockholm var femte orten av sju som besöktes. Enligt Klas Elm har tongångarna från butikerna enbart varit positiva:

– Vi har fått ett jättestort gensvar. Vi var lite sena i starten så tyvärr fick vi inte med alla, det är framförallt Intersport- och Stadiumbutiker som har deltagit. Jag är säker på att det blir ännu fler nästa år, säger han och utesluter inte att Sportakademin dyker upp i fler former.

– Jag börjar snegla på outdoor, det finns mycket tekniska prylar att utbilda kring där. Vi får se om den marknaden är mogen att göra saker ihop.

Fotnot: För att möta efterfrågan hölls dubbla akademidagar i Göteborg och Stockholm.

Av: Magnus Reithner

Faktaruta

Medverkande leverantörer:

Adidas Asics Craft New Balance Nike Reebok Salomon Suunto

Sportakademin running - clinic de luxe Sportakademin running - clinic de luxe