Mycket nytt från Asics

Det händer mycket med Asics 2008. För sporthandeln är det viktigste att Asics gör en storsatsning på fotboll. De har i och för sig haft fotbollsskor i sortimentet sedan länge, men det är nu, med nya modellen Tigreor IT, som de ser att de har något unikt att erbjuda. Det nya med Tigreor är att…

Det händer mycket med Asics 2008.

För sporthandeln är det viktigste att Asics gör en storsatsning på fotboll. De har i och för sig haft fotbollsskor i sortimentet sedan länge, men det är nu, med nya modellen Tigreor IT, som de ser att de har något unikt att erbjuda. Det nya med Tigreor är att den har en 10 mm hälkil inbyggd i sulan som gör att knän och fotleder hamnar i en annan vinkel vilket minskar belastningen på lederna. Undersökningar har visat att kilen är skadeförebyggande.

Till en början har Asics valt ut 40-50 butiker i Sverige som ska sälja deras fotbollsskor. Första leveranserna kommer i slutet av januari och intresset från butikerna sägs vara stort.

Nyhet nummer två är att Asics Sverige själva tar hand om Asics streetmärke Onitsuka Tiger.

– Fram till nu har vi lagt ut försäljningen på danska Vernon Sport, berättar Erik Nystedt, vd för Asics Sverige. Vi känner dock att vi vill ha tillbaka kontrollen över märket och tar därför själva hand om försäljningen i fortsättningen. Vi kommer att börja om i liten skala och har valt ut ett fåtal butiker som säljer sneakers och streetmode. Till en början jobbar vi bara med skorna, men eftersom Onitsukas kläder fått så mycket uppmärksamhet så funderar vi nu på om vi ska satsa på det också. I så fall blir det först våren 2009 och då måste vi nog också anställa folk som jobbar bredare med märket mot konfektionshandeln. Just nu jobbar vi med våra befintliga resurser inom Asics Sverige för att bygga upp varumärket från grunden.

En tredje nyhet från Asics ligger på Europanivå. Under perioden maj-september kommer de att köra TV-reklam i Eurosport. Till en början ihop med kanalens programserie ”The road to Beijing”. När OS väl är igång körs Asics kampanj flitigare ihop med direktsändningarna från tävlingarna. Tanken med kampanjen är att berätta om Asics framgångar och delaktighet under tidigare olympiska spel.

Av: Martin Willners