14 trender från Friedrichshafen

14 trender från Friedrichshafen

Publicerad

I Europa finns det bara ett ställe att åka till om man vill få koll på nästa års outdoortrender: Outdoor Messe i Friedrichshafen. Sportfack var givetvis där.

Sandaler. André Pops hade ett par på sig i VM-studion­ och under Outdoor Messe var det tydligt att sandaler och flipflops är på väg mot en ny vår. Framförallt de ­lite mer dressade sandalerna stack ut på ­mässan. Keen och Oulkai.

T-shirts. T-shirts med snygga tryck som andas retro fanns i var och varannan monter. Outdoor Research och Patagonia.

Stavar. Allt fler upptäcker hur mycket bättre det är att vandra med ett par bra vandringsstavar. The North Face och Salewa.

Lifestyle. Gränsen mellan lätt outdoor och lifestyle blir allt mer flytande. Ecco och Dolomite.

Nya segment. Varumärken med starkt självförtroende fortsätter att bredda sig till nya segment. Till nästa år kommer till exempel Thule med bärstolar samt vandringsryggsäckar och Arc'teryx kommer med skor. Thule och Arc'teryx.

Snabb vandring. Speed Hike, Fast Hike, Active Trail – kärt barn har många namn men klart är att det satsas på lite snabbare vandring. Millet och Merrell.

Dova färger. På förra årets mässa dominerade de klara färgerna. De finns kvar men i år tog plagg i dova, jordnära färger betydligt mer plats. Houdini och Marmot.

Tunt. Det ska vara tunt nästa år. I princip kommer alla med lövtunna men ändå vattentäta ­löparjackor. Arc'teryx släpper dessutom det tunnaste softshellplagg som Sportfack känt på. Peak Performance och Arc'teryx.

Årets ­trend­färg. Senapsgult var den hetaste trendfärgen på årets Outdoor Messe. Black Diamond och Mammut.

Hållbar ­utveckling. Outdoorbranschens aktörer tar jordens miljöproblem på allvar och berättar mer än gärna om sitt miljöarbete. Patagonia och 2117.

Dun + funktion. Dunhybridjackorna, med dun på utvalda ställen och olika funktionsmaterial på resten av jackan, fanns i väldigt många montrar. Odlo och Vaude.

Bättre ­skoklimat. W.L. Gore gör en storsatsning på ett bättre sko­klimat med sin Surroundteknologi som kommer på massvis av skor nästa år. Även Columbia har filat på en bättre lösning. Columbia och W.L. Gore.

Tvåfärgat. Det är fortfarande många enfärgade­ plagg men tvåfärgade plagg, där ­färgen är avgränsad i tydliga block, tar allt mer plats. Haglöfs och Salomon.

Bra bärkomfort. Visst, det är en självklarhet att försöka efter­sträva bra bärkomfort när man tillverkar en ryggsäck men i år kändes det som att tillverkarna satsade lite extra på just det. Deuter och Jack Wolfskin.

On
Off

0 kommentarer

  • Finalisterna i Gear Of The Year 2013

    Finalisterna i Gear Of The Year 2013

    När Sportfack summerar det gångna året gör vi det helst med produkterna och varumärkena som fick oss att stå där med ett stort leende. Här är alla 21 finalister till Sportfack Gear Of The Year 2013.

    Artikel Martin Willners, 2014-01-06 17:09

  • Billabong har ny agent

    Billabong har ny agent

    Klassiska australiska surfvarumärket Billabong har en ny svensk agent. Trots det nyligen skrivna avtalet hann agenten i sista stund få med varumärket på Inköpsdagar Outdoor.

    Artikel Mattias Björklund, 2013-08-13 18:44

  • Löparskor 2013

    Löparskor 2013

    Det råder ingen tvekan om att vanliga löparskor inspireras av både trailrunning och barfotaskor. Slitstarkare gummi, tunnare sulor och lägre hällyft är tydliga trender.

    Artikel Redaktionen, 2012-07-18 13:11

  • Pendlarna slår tillbaka

    Pendlarna slår tillbaka

    Allt fler väljer cykelpendling framför bilköer och försenade bussar. De behöver en robust cykel men också smarta tillbehör.

    Artikel Redaktionen, 2012-05-21 10:01

  • Prylarna för Cykelvasan

    Prylarna för Cykelvasan

    Sällan har ett cykellopp lockat så många på så kort tid som Cykelvasan har gjort. För butikerna är möjligheterna stora att hjälpa konsumenten att få en behaglig färd från Sälen till Mora med de rätta prylarna.

    Artikel Christer Flythström, 2012-05-18 12:20

  • En montertur på Ispo

    En montertur på Ispo

    Häng med på en rundtur bland montrar på årets Ispo. Här är en litet urval av prylar och kläder som stack ut på ett eller annat sätt.

    Artikel , 2012-01-31 14:32

  • Kask samarbetar med norrmän

    Kask samarbetar med norrmän

    Co-labs blir allt vanligare i sportbranschen. Ett av de senaste är samarbetet mellan svenska Kask och norska Sweet Protection som inför nästa säsong matchar en Sweethjälm med ett par Kaskgoggles.

    Artikel Magnus Reithner, 2012-01-31 13:08

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

7 kommentarer

Gammal leverantör: Ja, vad hände egentligen? Många anställda med både kunskap och erfarenhet fick gå, vad är sanningen om varför dom fick gå?? Intersport har därefter inte direkt gått bättre,snicksnacka pratet om...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842